lauantai 1. tammikuuta 2011

Leffapostaus osa 1, 1-10

Noniin, eli nyt päätin alkaa toteuttamaan tätä viimevuoden leffakatsausta. Nää tulee kymmenen leffan rykelmissä ja mä pahoittelen - en osaa mm. genrejä ja oon vähän huono kuvailemaan leffoja, mutta tuon nyt esiin sen mitä mulla mistäkin leffasta tulee mieleen. Pyrin kanssa liittämään jokasen leffan kuvaukseen kansikuvan/leffajulisteen ja ns. trailerikuvakoosteen, mutta se ei aina oo ihan mahdollista. Mutta, enjoy!


1. Pilvilinna Joka Romahti / Luftslottet som sprängdes / The Girl Who Kicked the Hornet's Nest (2009)
Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre

Pilvilinna Joka Romahti on Millenium-sarjan kolmas osa. Henkilökohtasesti tää leffa ei kauheasti mua liikuttanu. Lisbeth Salander on ihan mielenkiintoinen hahmo, mutta leffat menee koko ajan sekavammaksi ja sekavammaksi kun tuodaan esiin uusia nimiä, juonenkäänteitä ja hahmoja. Kirjoja en ole lukenut, ehkä pitäisi, mutta joo. Jokasen Millenium-sarjan leffaversion aikana mä olen nukahtanut puolessavälissä - ja joka kerralla on ollut fiilis etten kyllä menettänyt mitään. Tässä leffassa pysyin myös jokseenkin kärryllä, mutta ne juttujen yksityiskohdat sunmuut meni viuhuen ohi koko leffan ajan - olin sitten hereillä tai en. Ensimmäinen viimevuoden leffa, vielä teatterissa käyty katsomassa, mutta sanotaan nyt että olisin voinut säästää sen leffalipun johonkin muuhun leffaan omasta puolesta.


2. Avatar (2009)
Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver

Avatar oli mun mielestä aika hätkähdyttävä elokuva. Kävin kattomassa sen 3D version leffassa, ja olin ihan liekeissä sen jälkeen. Tykkäsin ihan mielettömästi tästä elokuvasta, se koko maailma oli luotu niin hyvin, kaikki värit ja ah. Muutenkin, toi iski muhun hyvin, ja tokallakaan kattelukerralla leffan lumous ei särkyny multa. Tälle mä olin vaan myyty. Ah. Ja helikopteriliskot ♥


3. Fight Club (1999)
Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter

Fight Club on ollu mun ehdoton suosikkileffa jo hetkisen aikaa. Nyt mua on alkanut himottaa lukea ite romaani, pitäisi ettiä se käsiin. Mutta joo leffassa itessään on ihan fiksuja oivalluksia, se on mun mielestä toteutettu ihan näppärästi, henkilöt on ♥ (tää leffa sai Brad Pittin pois mun hylkimien näyttelijöiden listalta ja rupesin itseasiassa pitämään sitä ihan näppäränä tapauksena) ja ah kaikkea. Tää vaan on ♥.


4. Sherlock Holmes (2009)
Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams

Tämäkin oli positiivinen yllätys käydä kattomassa, koska tykkäsin paljon kans! On itseasiassa ollut suunnitelmissa että kattoisin tän uudestaan tässä lomalla nyt. Jotenkin vaan nappas, varsinkin näyttelijöistä ja niiden luomista roolihahmoista pidin erityisesti. En tiiä oliko nyt loppua kohden juoni ihan niin... woah, mutta ollin ihan messissä noiden roolihahmojen takia, tykkäsin niistä ihan älyttömästi!


5. Up - kohti korkeuksia / Up (2009)
Edward Asner, Jordan Nagai, John Ratzenberger

Oi Up on ♥! Itseasiassa tää on aika semmonen mun ja Niklaksen leffa, mut oi tää on aivan ihanan hellyyttävä! Voi se lintu. Ja kaikki värit. Emmä osaa paljoa mitään tästä sanoa muutaku että tää on hyvä ja hellyyttävä ja aaa!


6. Havoc (2005)
Anne Hathaway, Bijou Phillips, Shiri Appleby

Tää leffa on yksinkertasesti schaibaa mun mielestä. Joo, jengikuvaus ja tyttöjä ja seksiä ja on tylsää olla hienostoipana, fine, mutta kuten imbdssä joku olikin listannut tämän "Movies which are waste of time to watch". Ja, Anne Hathway on yksi näyttelijä jota hyljin ja sen naamakin vaa ärsyttää.



7. The Mist (2007)
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden

The Mist oli ihan jännä leffa. Ei muistaakseni ihan mikään älyttömän hätkäyttävä tai hieno leffa niinsanotusti, mutta loppu oli itseasiassa aika hyvä! Tän jälkeen tuli semmonen "ei-voi-olla" -fiilis ja olin vähän luukku auki. Itse sumu on aika ahdistava, mutta oisin jättäny möhköt piiloon.

8. Highway (2002)
Jared Leto, Jake Gyllenhaal, Kimberley Kates

Highway oli mun mielestä ihan älyttömän sympaattinen leffa! Tykkään Jake Gyllenhaalista ja Jared Letosta näyttelijöinä ja roolihahmot tässä oli symppiksiä. Jotenkin koko leffa saa mut aika hyvälle tuulelle, vaikka on tässä kohtauksiakin mistä ei ehkä tule kauhean hyvälle mielelle. Aika roadleffa, mutta "Beep, perfect score, gold star!" ja pop quizit muutenkin.



9. Liisa Ihmemaassa / Alice In Wonderland (2010)
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter

Odotin tältä leffalta aika paljon muttei se ihan lunastanut mun odotuksia. En hirveästi tykännyt Liisan näyttelijästä, ja vaikka leffan ympäristö ja "Underland" oli toteutettu ihan mukavasti, jäin silti vähän kylmäksi. Jotenkin leffa tuntui juoksevan, eikä mulla ole oikeastaan mitään erityisen selkeää mielikuvaa tästä. Loppuun petyin varsinkin, tuntui että muuhun leffaan oli edes jotenkin panostettu mutta loppu hätiköity alta pois äkkiä. Ärsytti.



10. Shottas (2002)
Ky-Mani Marley, Spragga Benz, Louie Rankin

Tästä leffasta mulla ei oo sanottavaa, koska en muista kunnolla juonta jne. Tämmönen Jamaikahuumeammuskelujuttu. Ei ollut ihan mun genre, muistaakseni kuitenkin ihan katsottava elokuva.


Eli tässä kymmenen ensimmäistä! Lisää enskerralla.
SASSE

Ei kommentteja: